وبلاگ سیماران
تشخیص حرکت یا Motion Detection

تشخیص حرکت یا Motion Detection

شرکت سیماران که یکی از شرکت های پیشگام در ساخت آیفون های تصویری جدید در کشور است نوآوری در محصولات را سرلوحه ی کار خویش قرار داده است سری جدید محصولات این شرکت با قابلیت ها و امکانات بیشتری طراحی و ساخته شده است قابلیت جدیدی که این شرکت برای مانیتورهای 7 اینچ با حافظه خود در نظر گرفته تشخیص حرکت یا Motion Detection است، که این قابلیت در تمام مانیتورهای 7 اینچ با حافظه ی سیماران گنجانده شده است .

تشخیص حرکت چیست ؟

وظیفه ی اصلی آشکارساز حرکتی ، تشخیص ورود فرد مزاحم به محیط وارسال پالس هشدار به سیستم مرکزی است  که این قابلیت می تواند به اشکال گوناگون مانند : روشن شدن نورافکن ، صدای آژیر یاحتی شروع ضبط و ... فعال شود کارکرد اصلی ومهم این قابلیت در زمان عدم حضور شما در محیط است در واقع این حسگر حرکتی تشخیص میدهد که چه کسانی در خانه شما حضور دارند زمانیکه شما در منزل خود حضور ندارید . در برخی از آیفون تصویری پیشرفته این قابلیت وجود دارد که اگر کسی جلو پنل دم دری قرار گرفت و حتی زنگ را نزد، مانیتور حرکت را تشخیص داده و شروع به ضبط فیلم نماید . مانیتورهای 7 اینچ با حافظه سیماران نیز از این قابلیت بی بهره نبوده ودر این زمینه عملکرد شگفت انگیزی دارند و هر آنچه را که در محیط حرکت کند را ضبط می کنند معنی این امر این است که اگر منزل شما مورد سرقت قرار گرفت ،این  مانیتورها تمام حرکاتی را که مشاهده کرده اند را ضبط کرده و در اختیار شما قرار می دهند.

الگوهای تشخیص حرکت در سنسورها انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها برای کار خاصی در نظر گرفته شده است:

1- بعضی از سنسورهای تشخیص حرکت قابل تنظیم بوده و می توانند در چندین محیط با شرایط مختلف بصورت Multi-Task مورد استفاده قرار گیرند. بقیه سنسورها هم می توانند با تغییر لنز که منجر به تغییر برد در محیط تحت پوشش می شوند، برای موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

2-  یکی دیگر ازمدلهای سنسور تشخیص حرکت حالت Lookdown یا زاویه دید رو به پایین است که اصطلاحا حفاظت محیطی Creep  یا تشخیص خزیدن نامیده می شود با اینکار حتی سارق یا جسم متحرک با خزیدن روی زمین هم نمی تواند از دید حسگر تشخیص حرکت دور بماند بسیاری از شرکتهای سازنده حسگر تشخیص حرکت توصیه می کنند که این قابلیت در محیطهایی که حیوانات خانگی و جوندگان وجود دارند، غیر فعال شود.

سنسورهای تشخیص حرکت با قابلیت تشخیص حیوانات اهلی از ریزپردازنده پیچیده تری استفاده می کنند که در آن ابعاد و نوع حرکت حیوانات خانگی هم پیش بینی و تعیین شده و معمولا در این حسگرها از ترکیب قابلیت ریزپردازنده پیچیده در کنار تکنولوژی تشخیصی دوگانه استفاده می شود. این حسگرها می توانند حیواناتی با وزن کمتر از 18 کیلو را تشخیص دهند که اگر از حسگر تشخیص دوگانه هم درکنارش استفاده کنند براحتی حیواناتی تا 45 کیلو را هم بصورت ویژه تشخیص می دهند.

 3- مدل دیگرسنسور تشخیص حرکت استفاده از قابلیت آنتی ماسک است حسگر تشخیص حرکت بعنوان بخشی از روال تست می تواند بصورت دوره ای ابعاد اتاق را اندازه گیری نماید و تغییرات پس زمینه محیط تشخیصی را درک کند. اگرحسگر تشخیص حرکت نتواند محیط را اندازه گیری کند، یعنی لنز آن توسط چیزی پوشیده شده و سیگنالهای خطا ارسال می شود.

تمام حسگرهای تشخیص حرکت، منطقه تحت پوشش معینی دارند به همین دلیل استفاده از حسگرهای تشخیص حرکت با بردهای بیش از 15 متر در محیطهایی با فضای وسیعتر از برد سنسور باعث می شود سنسورهای تشخیص نتوانند شرایط محیط را پیش بینی نمایند.

بعضی از این حسگرهای امنیتی حرکت می‌توانند از نور مادون قرمز استفاده کنند تا تغییرات حرارتی را تشخیص دهند. مانند هنگامی که یک فرد (گرمای بدن) در محیط تحت کنترل این حسگرها حرکت کند در این هنگام وسایل هشدار دهنده فعال می‌شوند. انسان‌ها به‌طور طبیعی دمای سطح بدنشان حدود ۹۳ درجه فارنهایت می‌باشد که این حرارت انرژی مادون قرمزی با طول موجی بین ۹ تا ۱۰ میکرومتر منتشرمی ‌کند بنابراین این حسگرها به‌ طور طبیعی به بازه ۸ تا ۱۲ میکرو متر حساس هستند

4- سیستم‌های دیگر تشخیص حرکت از اشعه لیزر و فتو الکتریک استفاده می‌کنند، به این گونه که این اشعه‌ها از یک سمت به سمت دیگر محیط تحت نظر تابانده می‌شوند و وقتی که جسم متحرکی آن‌ها را قطع کرد سیستم هشدار دهنده فعال می‌شود.

معایب حسگرهای تشخیص حرکت :

حسگرها دارای معایبی نیز می‌باشند به دلیل اینکه شیشه نسبت به نور مادون قرمز شفاف نیست آن ها  نمی‌توانند فردی را که نسبت به آن‌ها در طرف دیگر یک شیشه باشد را تشخیص دهند.

 


مطالب مرتبط در این دسته بندی
دیدگاه های ثبت شده (0)
دیدگاهتان را بنویسید